Praktikopgave.
I mine forventninger til praktikken, havde jeg drøftet med min praktiklærer, at jeg i denne praktik, ville have fokus på ”Øvelse i intro/aftro, øvelse i dagens program, mål for undervisningen og tydeliggør dette for eleverne”. Altså, finde og være opmærksom på den ”Røde tråd”.
Inden
praktik start havde jeg skrevet et forældrebrev, som blev lagt ud på skolens
intra:
København d.13/11-2013.
Kære forældre i 5U, 5Z, 4U og 4Z.
Jeg
hedder Anette Villumsen, er 48 år og er på mit sidste år, som lærerstuderende
fra Professionshøjskolen UCC Blaagaard/KDAS, hvor jeg har material design som
linjefag.
Fra19
november, og syv uger frem, hvor jeg primært er praktikant i 5U, underviser
jeg,i tre af klassens dansk lektioner om ugen, samt seks lektioner om ugen i
håndarbejde med 5Z. Derudover har jeg tre lektioner om ugen med 4.klasserene i
sløjd.
I
dansk, skal vi primært arbejde med klassens danskbog Fandango. I håndarbejde og
sløjd kommer eleverne til at stifte bekendskab og arbejde med forskellige
materialer og teknikker.
Som
4.års studerne, vil jeg være en stor del af tiden alene i klasserne som
underviser, dog i tæt samarbejde med Simone og Jacob.
Jeg
glæder mig meget til, at komme i praktik på Nyboder Skole og møde jeres børn,
samt gøre mit bedste til, at vi i de kommende uger, vil få et godt forløb
sammen.
Med
venlig hilsen
Anette
Villumsen
På
Nyboder Skole, var fordelingen i håndarbejde at begge klasser var sammenlagt og
delt ud på tre hold, a to lektioner pr.uge.
Tid
|
Tirsdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
8.00-9.30
|
|
|
Hånd
|
11.55-13.25
|
Hånd
|
|
Hånd
|
12.40-14.20
|
Hånd
|
Hånd
|
|
|
|
Hånd
|
|
Elevforudsætninger:
I mine
didaktiske overvejelser, havde jeg valgt to meget forskellige
undervisningsmetoder. En fri og eksperimenterende arbejdsproces, hvor eleverne
skulle være selvkørende ”design og sy egen hue”, samt et med en meget
lærestyret arbejdsproces ”filtning af ponpon til egen hue”. Derudover havde jeg taget højde for, at
undervisningslektionerne og deling af klasserne var delt på denne måde, som
medførte, at jeg løbende udviklede min kompetencer inden for klasserumsledelse,
da jeg kørte samme uv-forløb og mål, med alle tre hold i praktikken.
I min
efterfølgende refleksion og kompetenceudvikling som lærer, betød denne
fordeling, at jeg løbende måtte reflekterer og ændre i min didaktik. Jeg
konstanteret, at selvom udgangspunktet for de tre hold var de samme mål fra
Fælles Mål håndarbejde og undervisningsform og teori, måtte jeg løbende elev-
og undervisningsdifferentiere på de tre hold, da elevforudsætningerne og sammensætningen
på de enkelte hold bar præg af, store elevforudsætninger, fra at være
selvkørende, ikke selvkørende, til kundskaber og færdigheder.
I første
uge, var min rolle obsevatør og hjælpelærer. På denne måde, fik jeg et lille
indblik i de tre holds forskelligheder og mødte eleverne fra Z klassen.
Eleverne i U, havde jeg mødt i dansk, hvor jeg havde tre lektioner om ugen. Eleverne
fik mulighed for at færdiggøre deres igangværende projekter, så jeg efterfølgende
kunne overtage undervisningen med min uv-plan.
Flere
elever var dog færdige i den første uge og jeg begyndte så småt, at introducerer
mit første uv-forløb, hvor eleverne skulle designe og sy deres egen hue.
Mål:
Dette
forløb strakte sig over de fem første uger, dog med filtning som anden
aktivitet. Jeg satte rammen for undervisningen og målet. Målet var, at den
enkelte elev skulle designe og sy sin egen hue. Læringsstilen var fri, eksperimenterende
procesorienteret, samt indtænkt praksisfællesskabet og kammeratskabseffekten.
Teorien om praksisfællesskabet som netop tager udgangspunkt i de europæiske
håndværkerlavs mesterlære og situeret læring, og har fire hovedaspekter:
Praksisfællesskab, tilegnelse af fagligidentitet, læring uden formel
undervisning og evaluering gennem praksis. De fire aspekter, udgør den
procesorienteret læringsstil, hvor netop den enkelte elevs egen personlige læring
og udvikling er i fokus.
Når der nu
ikke er nogen formel undervisning i denne læringsform, kan man spørge sig selv,
om det fremmer læringsprocessen hos den enkelte elev, da det er
mesteren/læreren der i praksis reflekterer og gør fagets tænkning synligt for
eleven? Mine didaktiske overvejelser og fagsyn tager udgangspunkt i Klafkis
kategorialdannelse, hvor faget og læreren er kilde til inspiration. Læreren
synliggør undervisningen ud fra den didaktiske trekant:hvorfor/mål,
hvad/læremiddel og hvordan/aktivitet,
de opgaver som eleverne skal lære og arbejde med, og bliver inspirationskilde
og rollemodel. På denne måde, er det ikke kun lærerens personlighed, men
lærerens generelle forhold til faget der bliver afgørende.
Brugen
af denne metode, tager udgangspunkt i, at der er noget stof eleven skal lære,
for at forstå og begå sig i det samfund, vi lever i. Gennem undervisningens
aktivitet, arbejder den enkelte elev, som her, med at designe og sy egen hue,
hvor eleven forholder sig løbende til stoffet og målet. Gennem denne personlige
bearbejdning får eleven kendskab til stoffet på en eksemplarisk måde og faget
bliver redskab til forståelse. Præcis som Collins, beskriver, at ”Mesteren kan tjene som
rollemodel, idet han synliggør de opgaver, der skal læres, og tillige fungerer
som identifikationskilde. Læring består ikke blot i imitation af mesteren, men
er baseret på mesterens forhold til det fag, der skal læres”.
Formål for praktikundervisning i håndarbjde:
Målet
for de valgte discipliner, arbejdsformer, aktiviteter og øvelser, som eleverne
præsenteres for, er tilrettelagt ud fra faget håndarbejdes Fælles Mål 2009 og
årsplan, samt afpasset elevernes forskelligheder. Dette skal lede frem mod, at
alle elever opnår kundskaber og færdigheder gennem aktivlæringsform, hvor de er
aktivt deltagende, komme til orde, udtrykker fantasi, følelser, tanker,
erfaringer og viden i en sammenhængende, disponerede, resultatorienteret og
evaluerende læringsform.
Eleverne
skal arbejde med følgende discipliner i håndarbejde:
- Design og produkt
- Håndværksmæssige arbejdesområder
- Det samfundsmæssige og kulturelle indhold
Læreprocessen/Indhold:
Uge 47.
Hvorfor/mål:
Hue. Tre
processer: tegne skitse , skabelonpapir og klippe, sy.
CKF:Forholde
sig, til det færdige produkt, ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ
synsvinkel. Formgive og fremstille tekstile produkter. Vælge hensigtsmæssige
materialer, teknikker og arbejdsredskaber. Kende relevante fagudtryk.
Hvad/læremiddel:
Turliste,
papir, blyant, målebånd, skitsepapir, stof.
Hvordan/aktivitet:
Mål
og intro til uv, hvad vi skal, produkt og aktivitet.
Eleverne arbejder ud fra den åbne og
eksperimenterende læringsform og praksisfællesskab, hvor de arbejder to og to.
Herefter individuelt deltagelse fremstiller egne huer i praksisfællesskab (observer
hinanden), der fungere som problemløsning.
Uge 48.
Hvorfor/mål:
Hue. Tre
delprocesser: tegne skitse , skabelonpapir og klippe, sy.
CKF:Forholde
sig, til det færdige produkt, ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ
synsvinkel. Formgive og fremstille tekstile produkter. Vælge hensigtsmæssige
materialer, teknikker og arbejdsredskaber. Kende relevante fagudtryk.
Hvad/læremiddel:
Turliste,
papir, blyant, målebånd, skitsepapir, stof.
Hvordan/aktivitet:
Mål
og intro til uv, hvad vi skal, produkt og aktivitet.
Eleverne arbejder ud fra den åbne og
eksperimenterende læringsform og praksisfællesskab, hvor de arbejder to og to.
Herefter individuelt deltagelse fremstiller egne huer i praksisfællesskab (observer
hinanden), der fungere som problemløsning.
Uge 49.
Hvorfor/mål:
Fremstilling
af hue fortsat.
De
elever som er færdige med huer, begynder på ATC kort.
Hvad/læremiddel:
Fremstilling
af hue fortsat.
ATC
kort-collage i stof, knapper og papir.
Beskrivels af ATC kort:
ATC
kort: Bytte, bytte kort....
Kender
du ATC kort? Det er små håndlavede kort, der fungerer som en slags
samlerbilleder. Ideen stammer fra USA og ATC betyder Artist Trading Cardeller ”Kunstkort på rejse”. Kortet kan være en collage i
papir, et stofbillede eller et lille broderi. Der er to regler man skal følge:
- Kortet skal være en bestemt størrelse, nemlig 6,4 cm x 8,9 cm. Det svarer
til størrelsen på de alm. Plastickort og et armerikansk visitkort.
- Man skal bytte kortene med andre kort og man må derfor ikke sælge dem.
- Jeg havde hentet en stark go-card kort fra en cafe.
Hvordan/aktivitet:
Fremstilling
af hue fortsat.
Uge 50.
Hvorfor/mål:
Filtning.
Fremstilling af filtponpon til hue.
CKF:Eksperimentere
med materialer, teknikker, farver, form og funktion.
Forholde
sig, til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ
synsvinkel.
Formgive
og fremstille tekstile produkter. Kende relevante fagudtryk
Hvad/læremiddel:
Filtuld, sæbespåner, skåle.
Hvordan/aktivitet:
Mål
og intro til uv, hvad vi skal, produkt og aktivitet.
Eleverne arbejder ud fra den faste læringsform
”Mesterlære og
praksisfællesskab”, hvor de observer læreren fremstille en filtbold. Herefter individuelt
deltagelse fremstiller egne filtbolde/ponpon i praksisfællesskab (observer
hinanden) der fungere som problemløsning.
Uge 51.
Hvorfor/mål:
Montering
af ponpon på egne huer.Elever, som ikke er færdige med egne huer, færdiggør
dette.
Elever,
som er helt færdige med huer, producer ATC kort.
Hvad/læremiddel:
Ponpon,
hue, ATC kort.
Hvordan/aktivitet:
Eleverne
syr ponpon på. Færdiggør egne huer. ATC kort.
Evaluering:
I
lyset af de nationale tests og PISA, kan det være svært at evaluere i fag som
håndarbejde, da de nationale tests evalueres med meget konkrete målinger. I skolens
formålsparagraf, som også handler om de såkaldte bløde kompetencer, og er
vigtige værdier og som værdsættes både i elevernes kommende arbejdsliv og
videre uddannelser. I mit evalueringsskema har jeg vægtet elevernes udsagn
udfra det fagsyn, at tegn der kan observeres i arbejds og
kommunikationsituationer, dels af hensyn til elevernes læring, dels for at give
de bløde kompetencer status og opmærksomhed, samt udvikle elevernes
handlekompetencer (selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet) der danner
dem demokratisk.
Evalueringsskema
på de tre uv-forløb:
Evaluering
i håndarbejde for 5U og 5Z.
Navn:
|
Godt
|
Delvis godt
|
Ikke godt
|
Hvad synes du om emnet ”Tegn og sy din egen hue”?
|
|
|
|
Hvad synes du om emnet ”Filte”?
|
|
|
|
Hvad synes du om emnet ”Hækle og DROPS hæklevideo”?
|
|
|
|
Hvis du fik lavet ATC-kort,
hvad synes du om det?
|
|
|
|
Hvis
du helt frit selv kunne vælge tre emner til undervisningen i håndarbejde, hvad
ville du så vælge?
1.
2.
3.
Vurdering/Refleksion:
I min
efterfølgende refleksion, af praktikken i håndarbejde, er jeg både overrasket
og ikke overrasket over, at eleverne synes bedst om forløbende, som har været
rammesat og stærkt lærestyret, som jeg har analyseret ud fra evalueringsskemaerne.
En af de mange udfordringer som lærer i kreafagene, her håndarbejde, står over
for, er de få lektioner, som faget har. To lektioner om ugen er ikke meget, når
der er ca.16 elever på hvert hold, med store forskelle i den enkelte elevs
forudsætningerne og samtidig godt vil introducere og arbejde med forskellige
discipliner, så eleverne opnår kundskaber og færdigheder inden for Fælles Måls
CKFer.
Det som
overraskede mig mest og som jeg kunne observeret i forløbet med design og sy
din egen hue var, at eleverne havde svært ved at mestre og forstå de tre delprocesser,
som forløbet var sammensat af (se uv-plan). Eleverne udviste stor utålmodighed
og var meget overrasket over, at de skulle inddrage regning, tegning, egne
skriveredskaber (blyanter/viskelæder/lineal, papir osv.) i håndarbejdsundervisningen,
for mestring af aktiviteten. Her kan tværfaglig og faglighed inddrages i
skolen, som kendes ude i samfundet. Her bruges ofte flere fag i et koordineret
samspil for at opnå et eller andet, man har sat sig for og som man inden for et
enkelt fag ikke kan klare alene. Eleverne vil, opleve og se et formål, af deres
tillærte kundskaber og færdigheder, i fx matematik, kan mestres i anden
sammenhæng end kun i teoribøgerne.
En
anden faktum, som kan have indflydelse på, at eleverne foretrak og valgte den
faste ramme og lærerstyret undervisning, kan skyldes ventetiden i den frie og
ekspementerende uv. Eleverne oplevede lang ventetid på hjælp. Dette er
selvfølgelig utilfredsstillende, både for eleverne og læreren, da alle ved, at
tiden er kostbar i de to lektioner a 90 min. De første 15-20 min. Går med at
krydse eleverne af, introducerer undervisningen, pakke materialer ud. Afrunding
minimum 20 min til oprydning, samt et frikvater på 10 min. Så er der ikke megen
reel undervisningtid tilbage. Jeg lavede en hjælpeliste, så eleverne kunne
skrive sig på til hjælp. Alle mente det var retfærdigt og samtidig gav det mig
overblik over, hvor den enkle elev var nået rent fagligt i processen og jeg kunne derved parre to og tre elever sammen
i små grupper. På denne måde fik jeg afprøvede metoden om praksisfællesskabet
og den virkede.
Rammefaktorer:
Generelt
når eleverne kom ind i faglokalet, smed de tasker, jakker og løbehjul i en stor
bunke, som selvfølgelig virkede uoverskuligt og roede. Dette illustrer, hvor
vigtigt rammerne for et godt læringsmiljø er. Det sjove er, at skolen er
nyrenoveret i 2012 og lokalet generelt er stort, lyst og lækkert med
aktivtavle. Man har dog ikke taget højde for skabsplads til elevernes tøj og
tasker. Dette konkluderer jeg, er med til, at eleverne kan have svært ved, at
omstille sig til fra stam/teori lokale til faglokale og at de faktisk stadig er
i skole og ikke i fritidsordning. Jeg
måtte gennem ugerne gentagne gange, huske eleverne på disse ting, og efterhånden
begyndte de, at tage egne blyanter og papir til undervisningen og kunne se et
formål med det. Kunne dog desværre ikke afhjælpe den manglede skabsplads.
Litteratur:
Kristensen,
Hans Jørgen. Didaktik & pædagogik. Gyldendals lærerbiblitek. 1. udgave, 3.
oplag, 2011.
Christensen
og Marxen. Lærerens grundbog til indskolingen. Meloni. 1.udgave, 1 oplag, 2012.
Nielsen,
Klaus m.fl. Mesterlære som aktuel læringsform. Hans Reitzel 2000. UCC Artikler.
Fælles
Mål 2009. Håndarbejde. Faghæfte nr.9. Undervisningsministerets håndbogsserie
nr.11-2009.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar